لابی ایران سوئد Iran & Sweden : ایران سپیده دم ، تاریخ است . ارد بزرگ |
- ارد بزرگ یا شیطان بزرگ
- هندوستان و نفوذ معنوی اندیشه های حکیم ارد بزرگ
- معانی نشانه حکمت اردیسم
- تلفظ ارد بزرگ
- دانش آموزان شهر تایباد و یاد حکیم ارد بزرگ
- عکس حکیم ارد بزرگ با آشنایان
- ملیت حکیم ارد بزرگ
- حکیم ارد بزرگ و آسیای مرکزی
- ترجمه سخنان حکیم ارد بزرگ به زبان ارمنی
- حکیم ارد بزرگ و دکتر علی شریعتی
- معرفت شناسی حکمت اردیسم
- عکس های حکیم ارد بزرگ در نمایشگاه کتاب - 20 اردیبهشت 1392
- "Arman Name Orod le grand"
- مجسمه حکیم ارد بزرگ ساخته شد
- نیاکان و خاندان حکیم ارد بزرگ
Posted: 12 Feb 2014 04:48 PM PST "ارد بزرگ یا شیطان بزرگ" عنوان مقاله ایی است به قلم دکتر جلال الدین بایانی از رهبران فعلی حزب وطن افغانستان (مسئول شورای سوئد حزب وطن که زیر نظر ژنرال رفیع معاون سابق مرحوم دکتر نجیب الله نخست وزیر سابق افغانستان در امور نظامی اداره می گردد) و از دیپلمات های بلند پایه کشور افغانستان در دولت های ببرک کارمل و همینطور نجیب الله ، او مدتی از سوی هر دو دولت یاد شده در پاکستان مسئولیت دیپلماتیک داشته است . مقاله "ارد بزرگ یا شیطان بزرگ" سرشار از تهمت ها و اهانت های گسترده دکتر بایانی علیه حکیم ارد بزرگ (بزرگترین فیلسوف ایران) و نظام سیاسی ایران است . حزب وطن افغانستان در حال حاضر نمایندگی بخش گسترده ایی از کمونیست های سابق و عمدتا ازبک افغانستان را بر عهده دارد . این حزب ماهیت واقعی مارکسیستی خویش را در پشت شعارهای دموکراتیک پنهان نموده و همان شعار هایی که در اواخر حکومت نجیب الله نیز بسیار شنیده می شد همچنان ادامه می دهد . از آنجا که مقاله آقای دکتر بایانی بسیار تند و ناروا است بخش خلاصه شده ایی از آن را تقدیم می کنیم : ارد بزرگ یا شیطان بزرگ « تا امروز از موجودیت جوخه های (آی اس آی ) در گذشته و حال به رهبری دژخیم های شناخته شده چون جنرال اختر ، جنرال حمید گل ، جنرال امام ، جنرال اسلم بیک ، نصیرشاه بابر ، جنرال اشفاق احمد پاکستانی که در عقب هر انفجار ، کشتار ، ترور ، تخریب و غارت در افغانستان قرار داشتند و هم اکنون نیز دست دارند . در مورد تجهیز ، تمویل طالب ها با کلاشنکوف چینایی ، استنگر دزدی شده امریکایی توسط ... ایران مطالب نشر گردیده است . و اما از دسیسه بزرگ هژمونیسـتی تنگ نظرانه ایران که هدفش توسعه و برتری جوی ... است تا در افغانستان توسط عمال داخلی خود شرایط ناگوار تفرقه ، شقاق قومی ، ملیتی ، مذهبی ، زبانی و سمتی را تشدید با تلاش همه جانبه استخباراتی شاخه های از وزارت اطلاعات ج.ا. ایران که عبارت است ازسپاه پاسداران ، بسیجی ها ، و سربازان گمنام امام زمان و در همکاری و شبکه قدس ، موســسـه خیریه خمینی که سرتا سر افغانستان گسترده و فعال است و کمیته های فرهنگی ایران در داخل خاک افغانستان فعالیت های استخباراتی دارند تا افغانستان را تجزیه قسمت های غرب کشور هرات ، غور ، فراه و نیمروز با آمون هلمند یا جـــیهــون نیمروز به ایران الحاق نمایند اگاهی دقیق وجود ندارد که در عقب این نیات شوم و استیلا گرانه... ایران [ کی ؟ ] قرار دارد و [ چگونه فعالیت دارند ؟ ] پیکارگر ، اسد الله کشتمند ، رسول رهین ، احمد ولی مسعود ، تورن اسماعیل ، مخدوم رهین ، مسعود خلیلی،عنایت الله شهرانی ، خواجه بشی احمد صدیقی ، محبوب الله کوشانی ، واحد فیضی ، نادیه فضل ، همزه واعظی ، دستگیر پنجشیری و جان محمد پنجشیری نام برد اشاره کرد .او بسیاری روابط و ضوابط نزدیک کاری استخباراتی با احمد شاه مسعود در پنج سال پایانی زندگی او داشت به خاطر ارتباط با او از یک چریک صرفا مذهبی تبدیل به یک تجزیه طلب ، الحاق پذیر نمود . » اصل مقاله "ارد بزرگ یا شیطان بزرگ" را در آدرس های زیر بخوانید: سایت رسمی حزب وطن افغانستان : سایت مصالحه ملی افغانستان : سایت آزادی : http://azadi.dk/modules/article/view.article.php?com_mode=flat&com_order=1&article=134&category=1 برای شناخت بیشتر دکتر جلال بایانی به آدرس زیر مراجعه کنید : http://pendar.forums1.net/t1839-topic
|
هندوستان و نفوذ معنوی اندیشه های حکیم ارد بزرگ Posted: 12 Feb 2014 04:22 PM PST متن زیر نامه یکی از اساتید ادبیات فارسی به حکیم ارد بزرگ است که تقدیم می گردد : پریشان نسخه کرد اجزای مژگان تر ما را چه مضمون است درخاطر نگاهتحیرتانشا را نگردد مانع جولان اشکم پنجهٔ مژگان پر ماهی نگیرد دامن امواج دریا را نه از عیشاستاگر چونشیشهٔ می قلقل آهنگم شکست دل صلایی میزند رنگ تماشا را شعر از استاد بیدل استاد حکیم دو صد درود بسیار بر شما نازنین کشورهای فارسی زبان حکیم شادروز باشید و همواره سرزنده و جاری ای عزیزتر از جان ، چند صباحی برای پژوهش از ادب و زبان پارسی میهمان مردم لداخ ، سرینگار و جامو در کشمیر هندوستان بودم و بسیار سخن از شما آنجا شنیدم نقل اندک پارسی زبانان آن دیار زیبا و پر ریحان و شاداب بود و من در اندیشه که چگونه قلب این مردم بی ریا و دوست داشتنی شیفته نگار ایرانی ما حکیم ارد گشته . امشب با این پیغام به آن بزرگ دوست داشتنی می گویم غمت بر آب و دلت خروشان و عمرت همانند رود گنگ جاودانه و ماندگار ، زنده باشید . و پاسخ حکیم ارد بزرگ : آدمیان با مهر به یکدیگر گره می خورند ... سپاس از مهر و دوستی شما برای خواندن زندگینامه حکیم ارد بزرگ اینجا کلیک کنید .
|
Posted: 12 Feb 2014 04:17 PM PST رنگ زرد زمینه دایره ، گویای این سخن حکیم اُرد بزرگ است : - گیتی را در مهربانی می بینم . کتاب سرخ – فرگرد گیتی – سخن ۹ - همچنین رنگ زرد یاد آور رنگ گل همیشه بهار نیز هست که حکیم ارد بزرگ در کتاب سرخ به آن اشاره کرده اند . - شکل دایره نماد مهربانی است چرا که گوشه و زاویه ندارد . - مثلث گویای سه اصل مهم در اندیشه پدر حکمت اردیسم است . شادی ، آزادی و میهن - رنگ سرخ گویای گرایش بسیار سخنان قصار حکیم ارد بزرگ به شادی و جوشش در کتاب سرخ دارد .
|
Posted: 12 Feb 2014 04:12 PM PST نام حکیم ارد بزرگ به این شکل تلفظ می شود : حکیم اُرُد بُزرگ ( HAKIM OROD BOZORG ) واژه ارد ، اُرود خوانده و تلفظ می شود . پس تلفظ ارد بزرگ به این گونه است اُرُد بزرگ ( OROD BOZORG ) . برای مطالعه زندگی نامه حکیم ارد بزرگ اینجا کلیک کنید .
|
دانش آموزان شهر تایباد و یاد حکیم ارد بزرگ Posted: 12 Feb 2014 03:55 PM PST عبدالظاهر ادهمی آموزگار فرهیخته و آینده سازان ایرانزمین یک آموزگار می تواند با رفتار و گفتارش کشوری را دگرگون سازد . حکیم ارد بزرگ عبدالظاهر ادهمی آموزگار فرهیخته یکی از دلدادگان عرصه فرهنگ و خرد ایرانی است و عشق به رشد و تعالی این سرزمین در نگاه و زبان او جاریست . امروز عکس هایی از او و آینده سازان این سرزمین بدستم رسید که حکایت از خرد دوستی و عشق به حکمت و اندیشه ایرانی دارد برای این مرد بزرگ و شاگردان عزیزش آرزوی سربلندی هر چه بیشتر می نمایم . دانش آموزان کلاس اول دبستان فراهانی تایباد - بهار 1392 برای مشاهده عکس ها در نمایی بزرگتر بر روی آنها کلیک کنید بزرگترین دفاع در برابر دشمنان ، خرد و اندیشه است . از سخنان ارد بزرگ بر روی تخته سیاه نوشته شده : بهترین شیوه آموزش به کودک ، همراه شدن با او در درون داستانهای عبرت انگیز است . « حکیم ارد بزرگ » شکست بن بست نیست ، یک پیچ است به سوی پیروزی است . ارد بزرگ بزرگترین دفاع در برابر دشمنان ، خرد و اندیشه است . از سخنان ارد بزرگ بزرگترین دفاع در برابر دشمنان ، خرد و اندیشه است . از سخنان ارد بزرگ عبدالظاهر ادهمی در سایت شخصی اش می گوید : بسیار خوش حالم که می بینم اموزش وپرورش ما روند رو به رشدی را در پیش گرفته است . همه باید در حد توان خود تلاش کنیم تا کاستی ها را بر طرف کنیم واز استعدادها و امکانات موجود بهترین بهره را برای پیشرفت نظام آموزشی کشورمان بکار گیریم. مشکلات بسیار زیادی در مدارس ما هست همچنین استعدادهای بالقوه خوبی داریم که باید از آنها بهره مند گردیم. بنده اعتقاد دارم که دانش آموزان ما باید از بهترین و جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا بهرمند شوند واین تکنولوژی ها را در مدرسه ها ببینند وبا آنها کار کنند. یادمه وقتی دانش آموز بودم مجهز ترین مکان در روستای ما مدرسه بود و خیلی از چیزهایی که در مدرسه بود در ادارات وسازمان های آن زمان نبود . ابزار های آزمایشگاهی نظیر اوپک ، اورهد ، میکروسکوپ ، پخش فیلمهای آموزشی، همکاری صمیمانه سازمانهای دیگر با آموزش وپرورش و... ولی الان متاسفانه دانش آموزان خیلی از وسایل و امکانات را در بیرون می بینند یادر خانه از آن استفاده میکنند ولی در مدرسه های ما از آنها خبری نیست. هنوز ما به فکر تهیه چهار دیواری کلاس و رنگ کردن تخته سیاه وجوش دادن میز ونیمکت و.... هستیم . همت مدیران مدارس و مسئولان بخش کار پردازی وهمچنین تکنولوژی وآموزشی مدارس و اولیای گرامی و خیرین عزیز می تواند برطرف کننده ی این مشکل باشد. سایت شخصی عبدالظاهر ادهمی
|
Posted: 12 Feb 2014 03:49 PM PST عکس هایی نادر از آشنایان نزدیک حکیم ارد بزرگ
|
Posted: 12 Feb 2014 03:37 PM PST ملیت حکیم ارد بزرگ ایرانی است چناچه در کتاب سرخ نیز آورده شده است که حکیم ارد بزرگ در شهر مشهد بدنیا آمده است ، پدر ایشان از شهر شیروان در خراسان شمالی است و مادرشان از ایل قشقایی شیراز می باشند . در کتاب سرخ حکیم ارد بزرگ ، فرگرد ارد ، سخن 6 آماده است : اُرُد ، یک ایرانی است ، نام شناسنامه ایی او مجتبی شرکاء می باشد . در نیمه شبی پر برف ، از ماه دی ، در شهر مشهد زاده شد ، او دومین فرزند خانواده است ، پدرش محمد تقی شرکاء ، فرزند بابا ، از شهر شیروان در خراسان شمالی است ، او مردی بسیار نیک و مهربان بود و تا آخرین زمان زندگی ، دل به کانون گرم خانواده داشت . مادر اُرُد ، فاطمه جاهد طبسی از ایل قشقایی شیراز است ، او زنی دانش آموخته و دلسوز بود که همه عمر برای رشد فرزندان دلبندش کوشش نموده و رنج ها کشید . اُرُد سه برادر به نام های مرتضی ، مصطفی و مجید ، و سه خواهر به نام های فروغ ، ملیحه و الهه دارد . نام تنها فرزند اُرد غزاله می باشد .
|
Posted: 11 Sep 2008 02:14 PM PDT حکیم ارد بزرگ اندیشمند برجسته فارسی زبان است که پیروان بسیاری در میان اهل اندیشه و دانش دارد . در تاجیکستان افکار او را همانند مادر تاجیکستان " گلرخسار صفی آوا " می دانند و در افغانستان او و احمدشاه مسعود را یک اندیشه و فکر مشترک می پندارند و دوستی نزدیک آن دو هم بر این باور افزوده است . در نظریه " قاره کهن" ارد بزرگ ، پافشاری بسیار بر همگونی فرهنگ و تاریخ مشترک بیست کشور حوزه تمدنی ایران باستان می بینیم . حکیم ارد بزرگ در آنجا از استاد فردوسی یاد می کند . در داستان ایرج ، فزون خواهی شرق و غرب برای نفوذ در دایره تمدنی ایران دیده می شود . سلم و تور نماد این دو بخش هستند که برادر خویش ایرج را از پای در می آورند . متاسفانه دخالت های استعمار پیر انگلیس و پرورش افکار غلط باعث شده است که ایران باستان هزار پاره شود . پاکستان تاریخ خویش را از امویان و عباسیان آغاز می کند افغانستان و تاجیکستان هم که نیاز به گفتن ندارد آنسوی ایران در عراق ، سوریه و لبنان ، داستان وخیم تر و غمبارتر است . صحبت بر روی نظریات حکیم ارد بزرگ به تنهایی درست نیست چون او در درجه اول یک اندیشمند و مصلح اجتماعی است . اندیشه های او به شکل جملات بسیار حکیمانه و خلاصه شده بر سر زبانهاست . کتاب "آرمان نامه" ارد بزرگ امروز پر خواننده ترین کتاب ایران است . هر چند مردم مشهد او را همشهری خویش می نامند اما در واقع اصالت او و خاندانش از شهر شیروان در شمال خراسان ایران است . بیشترین دشمنان او در بین پشتون های افغانستان هستند که او و احمدشاه مسعود را از بانیان تغییر نام افغانستان به خراسان می دانند . علی احمد قندهاری از پشتونهای فعال افغان می گوید : نقشه شوم عوض کردن نام افغانستان به خراسان از زمان مسعود جنگ سالار بیشتر رواج پیدا نموده ، فکر می کنم نباید مانند صنف اولی ها با این فرزندان ناخلف افغانستان برخورد کنیم مقاله و تحریر های بسیاری نوشته شده اما فکر می کنم ریشه این حرفها از فریبخوردگان افکار آدمهایی مانند ارد بزرگ باشند باید سارنوالی و ستره محکمهً افغانستان جلو چنین حرکات ماجرا جویانه را بگیرند. محترمان باور کنید این آدم های مرفوع القلم که حرجی بر آنها هم نیست ، می خواهند قوم ما را نابود کنند این قلم ها به بیراهه میروند افغانستان را می خواهند با همه عقده شان از هم بپاشند. علی احمد قندهاری در جایی دیگر با حمله به نوشته ایی از شقایق شاهی " که به دفاع از شخصیت احمدشاه مسعود و ارد بزرگ برخواسته بود " می نویسد : احمدشاه یک جنایتکار و خائن بود و جماعت در پرده نشین ارد بزرگ هم فکر می کنند قوم افغان بر می گردد به دونیم صدسال پیش و استانی از ایران می گردند . متاسفانه جنگ های داخلی افغانستان موجب رشد افراطی گری قومی گشته و بدین گونه بسیاری از حرمت ها شکسته شده و آزاد مردانی همچون احمدشاه مسعود و ارد بزرگ مورد اهانت های بسیار قرار گرفته اند . اما این تنش ها هیچ گاه نتوانست ارد بزرگ را از خط اصلی فکری خویش منحرف سازد او در نظریه کهکشان بزرگ اندیشه خود ،نظریه دهکده کوچک جهانی را رد می کند و آن را دست مایه دنیای غرب برای چنگ اندازی بسوی تمدنهای دیگر می داند . جهان غرب با استفاده از نظریه دهکده کوچک جهانی مک لوهان سعی نمود چنین وانمود کند که رهبری این دهکده را بر عهده دارد چون سخت افزار اینترنت و شبکه انتقال داده ها را در اختیار دارد حال آنکه با انتشار داده های فرهنگی ملل پیشرو ، تنها ابزاری شد برای تکثیر افکار بومی کشورهای دیگر . در بخش پایانی نظریه کهکشان بزرگ اندیشه ، ارد بزرگ می نویسد : ( زمان رستاخیز اندیشه آدمیان فرا رسیده است پس برای پاسداشت داشته های خود باید بیشتر بدانیم ، براین باورم که نخبگان و اندیشمندان سرزمین من ایران می توانند پادشاهان کهکشان اندیشه فردا باشند. این سرزمین سرچشمه و رویشگاه اندیشه فرا است . در این ستیز بزرگ ، آنانی برنده اند که بن و پی استوارتری در دل تاریخ جهان داشته باشند و همچنین نو آوری و زایش همراه توده جوانان شان باشد . و سخن آخر آنکه : سرزمینی که فردوسی بزرگ را در دل تاریخ خویش دارد فرزندان برومند و خردمند برای این آورد و جنگ آسیم کم نخواهد داشت ). چندی پیش در بخش آرمان نامه ارد بزرگ در پایگاه تاجیکستان برای دوست عزیزم قیوم نوشتم : وقتی از ارد بزرگ گفته می شود در یادم سیمای بانو گلرخسار صفی آوا نقش می گیرد . استادی در ایران و شاعر نامداری در تاجیکستان . یکی در عشق و یاد بدخشان و دوشنبه ، خجند و کولاب دیگری به یاد دماوند و شاهنامه و آرش . حالا که قیوم شعری زیبا تقدیم ارد بزرگوار نمود من هم شعری از گلرخسار تقدیم آن مرد بزرگ و همه همزبانان گرامیم می نمایم . ! ایران عزیز من از با ختر و سغد م ، از وُست ام و از زند م ، رُخّـا ن بدخشا نم ، وُلکا ن دما وندم من هجرم و من وصلم ، من نسخه نی ام ، اصلم فرهنگ شرر دارم ، خون رگ و پیوندم/ یک ذره ز خورشیدم یک غنچه ز امیدم/ یک نوده ز ده بیدم یک حلقه ز دربندم/ از میهن گلنا رم ، از گلخن گلخا رم ایران عزیز من! ای جان عزیز من ای میهن سبز مهر، ای شهرگ نبض شعر ای دور به جان نزدیک، ای نور دل و دیده ایران عزیز من! ای جان عزیز من قانون تو انشا کرد، قانون سعا دت را/ جمشید تو بینا کرد، کاخ فرّ ملت را تیر نظر آرش، در سینه نها ن دارم/ شهنا مه عالم ساز، از فضل کیان دارم ما را به دل تنگت، ای یار به هم آور، صد بار تو را میرم، یکبار به هم آور بر گلشن گلخندت ، بر فرق دما وندت/ گلخار نمی زیبد، گلنار به هم آور ...پیوند نیا کا نی ، پیوند دل و جا نی / ایران عزیز من/ ای جا ن عزیزمن شعر از : بانو گلرخسار صفی آوا (Гулрухсори Сафӣ) نویسنده : منظومه سایت پایگاه تاجیکستان http://aryou.blogfa.com/post-36.aspx |
ترجمه سخنان حکیم ارد بزرگ به زبان ارمنی Posted: 27 Sep 2007 07:20 AM PDT حکیم ارد بزرگ : رنگ های روشن به زندگی و شادی نزدیکترند. Մեծ Որոդ :Թաիանցիկ գայնէր կյանքին և ուրախության ավելի մոտիք են. حکیم ارد بزرگ : دارایی زیاد برای یک جوان می تواند ابزار سرگردانی باشد . Մեձ Որոդ :մեծ հարսդություն նի երիտասարդի համար կարուղ է Շեփոելու գործիք լինի. حکیم ارد بزرگ : شادی را به یکدیگر هدیه دادن شیره نوروز باستانی ایرانیان است . Մեձ Որոդ :ուրախությանը իրարնվիրել իրանական հէնոտ նորուվի սովորություն. حکیم ارد بزرگ : هنر زمانی ارزش می یابد که س dr_r12: ارد بزرگ : شادی را به یکدیگر هدیه دادن شیره نوروز باستانی ایرانیان است . Մեձ Որոդ :ուրախությանը իրարնվիրել իրանական հէնոտ նորուվի սովորություն. حکیم ارد بزرگ : هنر زمانی ارزش می یابد که سخن ناتوان از گفتن است . Մեձ Որոդ :Արվեստ արժեք ունի երբ խոսք անկարող է խոսելուց. حکیم ارد بزرگ : اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست . Մեձ Որոդ :Եթե ուրախություն չլինի աշխարհ ապրելուն արժանի չի حکیم ارد بزرگ : خوی مهربان ، ریشه در طبیعت گل ها دارد . Մեձ Որոդ :Բարիություն Բնույթը ծաղկների Բնույթի արմուտներ ունի. حکیم ارد بزرگ : آواز مهربانی از هر سنگ نگاره ی ماندگار تر است . Մեձ Որոդ :Բարի երգ ձուրաքանչյուր քարագրածի ել ավելի հաստատոն է. حکیم ارد بزرگ : تنها میهمانی را بپذیرید ، که بتوانید بدرقه اش کنید . Մեձ Որոդ :մենակ այն հյուրերին ընդունիր որը կարողանա իրենցից հեռա նաս حکیم ارد بزرگ : پند و اندرز بسیار ، همچون دشنام آزار دهنده است . Մեձ Որոդ :Շատ խորհուրդներ տալ խանկարող երևույթ է. حکیم ارد بزرگ : کاویدن در غم ها ما را به خوشبختی نمی رساند . Մեձ Որոդ :Ցուկերում որոնելովմեզի խուրախության չեն նվիրում. حکیم ارد بزرگ : برای رسیدن به جایگاهی بالاتر ، گذشت را نیز بیاموزیم . Մեձ Որոդ :Բարձեր տեղ հասնելու համար ներողամտույուն ել սովորենք. حکیم ارد بزرگ : زورگو ، خواب پریشان بسیار می بیند . Մեձ Որոդ :Դաժանող իվուր երազներ շատ է տեսնում. حکیم ارد بزرگ : سرنگونی با آدمهای شتابنده ( عجول ) زاده می شود . Մեձ Որոդ :Շտաբվող մարտիկ միշտ փլոզվում են. حکیم ارد بزرگ : شادی کجاست ؟ جایی که همه ارزشمند هستند . Մեձ Որոդ :ուրախություն որտեղ է որտեղ որ բոլոր է արժանի են. حکیم ارد بزرگ : هنرمند و نویسنده مزدور ، از هر کشنده ای زیانبارتر است . Մեձ Որոդ :վատ գրող և արվեստագետ ստոր ցանկացած սպանող ավելի վնասակար է. |
حکیم ارد بزرگ و دکتر علی شریعتی Posted: 25 Aug 2007 02:36 AM PDT چند سالی است که کاربران اینترنت به تفاوت های دیدگاهی حکیم ارد بزرگ و مرحوم دکتر علی شریعتی در مورد میهن ، تاریخ ایران و ایرانیت دقت نموده و در مورد آن مطالب بسیاری نوشته اند برای مطالعه در این مورد اینجا کلیک کنید . برای مطالعه بیوگرافی حکیم ارد بزرگ اینجا کلیک کنید . |
Posted: 25 Aug 2007 02:35 AM PDT چکیده مقاله دکتر خاتمی پیرامون "معرفت شناسی حکمت اردیسم" : برای اینکه حکیم ارد بزرگ Hakim Orod Bozord را بیشتر بشناسیم و به معرفت شناسی Epistmology دقیقی از جریان اندیشه این متفکر و مصلح اجتماعی برسیم باید به آرمان ، اهداف و اسطوره شناسی اش Myth and Mythology و همچنین بازخورد اندیشه هایش توجه نماییم . باید جریان ، مسیر و کنش آن را در بین مردم و نسل امروز ، واکاوی نموده و رجعت های تاریخی اش را مورد ارزیابی قرار دهیم تا با توجه به آرمانها و خواستگاهش بتوانیم درک درست و بهتری از آنچه در حال رخ دادن و رشد و نمو در قالب حکمت اردیسم Hekmat Orodism است داشته باشیم که این خود در نهایت به شفاف سازی دقیق تری از این حکمت فکری منجر خواهد شد . اسطوره ها و توتم ها در حکمت اردیسم دارای شاکله محتوایی و پنداری هستند : ( مهربانی ، شادی ، آزادی و میهن ) چهار مکانیزم خوشبختی و آرمان غایی آن محسوب می شوند . در بازنگری Revisionism این چهار پندار و اسطوره اردیسم به طبیعت انسان دوستانه ای می رسیم که بطن خویش را در پرداختن به صلح و دوستی و همچنین کنش های مثبت زیستی می دهد . با توجه به سرعت رشد ماشینیزم و انحطاط Decadence روز افزون پندارهای توسعه طلب ، رویش و زایش این حکمت خود بسیار شگرف و قابل توجه است . نگاه کلی در حکمت اردیسم ، روحی اثبات گرایانه و پوزیتیویسم positivism دارد . از این روی با ساختار و نگرش فکری حکیم خیام نیشابوری نزدیکی های فراوانی دارد . اما بیش از آن بر اخلاقیات پای می فشارد ، به گونه ایی که رفته رفته از وادی پند به "ارزشی مهم" نزدیک می شود . مهربانی در حکمت اردیسم نتیجه احساسات گرایی Sentimentality نیست مهربانی به عنوان پهنه و زیرساخت Base کلی جهان و گیتی محسوب می شود . گردش از درون یک هسته اتم تا بزرگترین اجرام آسمانی همه و همه در حکمت اردیسم بخش هایی از مهربانی گیتی فرض می شود و چرخش و دوار بودن آنها به عنوان ملاطفت و مهر و صلح دوستی تاویل Hermeneutics می گردد . حکیم ارد بزرگ در جمله ی کوتاه نگرش خود را نسبت به جایگاه مهربانی اینگونه مطرح می کند : ( گیتی را در مهربانی می بینم ) . پس مهربانی قله ، آرمان و توتم حکمت اردیسم است . شاید بگویید توتم فرض درستی از مهربانی نیست بدین منظور به جمله دیگری از حکیم اشاره می کنم : ( رستگاری در مهربانی است ) . در حکمت اردیسم مهربانی نخستین بینش انسانی و تخیل اولیه Primary Imagination فرض شده است که محور اصلی و قوه خلاقه رشد بشری محسوب می شود و برآیندهای آن در آرامش بشری ، توسعه هماهنگی ها و همکاری های جمعی و در نهایت دوستی بازتاب خواهد داشت . بیراه نخواهد بود اگر بگویم اردیسم روی دیگر سکه مهربانی است جایی که حکیم ارد بزرگ می گوید : (سوگند به مهر که هیچ اندیشه ایی بی آن توان ایستایی ندارد ) . مهر جوهره حکمت اردیسم است ، باز حکیم ارد بزرگ می فرماید : ( بی هیچ چشم داشتی ، همواره مهربان باش ) . در کتاب سرخ ستایش های پیوسته حکیم ارد بزرگ از مهربانی به ما یادآوری می کند مهربانی شعار ، برچسب و خواستی دور از دسترس نیست . به تعدادی از جملات ستایش گونه حکیم ارد بزرگ در کتاب سرخ نسبت به اسطوره مهربانی بنگرید : (( ماندگارترین نوا ، آهنگ مهربانی است . مهر و مهربانی درخشش باورهای پاک درون آدمیان است . پاکترین آرزوها ، در سینه مهربانان است . آدمیان تنها با مهر ، به یکدیگر گره می خورند . درازای زندگی در بخشندگی و مهربانی است . آواز مهربانی از هر سنگ نگاره ای ، ماندگار تر است . مهربانی گرامی ترین خوی آدمیست . هیچ دری به روی مهربانان بسته نخواهد ماند . مهربان باش تا هرگز تنها نشوی . مهربانان را باید ستایش نمود . مهربانان دستان نوازشگر آسمانند . براستی مهربانان ، فرمانروایان گیتی اند . جهان مهربان است ، به یاد آر بارش باران را ، که تپش زندگی و مهربانیست . مهربانان ، سرشت آسمانی و پاک خویش را به نمایش گذاشته اند . جام زندگی را تنها با می ، مهر و دوستی پر کن . )) تا اینجای بحث دانستیم حکمت اردیسم مهربانی را یک " ارزش مهم" زندگی می داند عده ایی بر این باور هستند که حکمت اردیسم زاینده "رمانتیسم نو" است . آنها به بطن زندگی حکیم ارد بزرگ هم سرک کشیده اند و می گویند : خود او مدت ها درگیر مقوله هنر بوده است و این در بینش رمانتیک او سهمی بسزا داشته است . اما به این دسته از منتقدین باید گفت : حکمت اردیسم دارای توازنی خاص در درون خود است بخش ها وفرگردهای گوناگون آن یکدیگر را به خوبی مهار کرده و مدیریت می کنند . درست است که مهربانی پهنه اصلی گیتی مطرح می شود اما از مباحثی نظیر : خرد ، محیط زیست ، قانون ، سیاست ، عشق ، بستگان و رسانه ... چشم پوشی نشده است . در تمامی 34 فرگرد یا بخش کتاب سرخ شما در پس هر سخنی ، مهرعمیقی را شاهد هستید و از این روست که در آغاز همین بحث نیز از پوزیتیویسم در حکمت اردیسم یاد کردیم . اردیسم تکرار متجددانه گذشته نیست درگیر سنت Tradition نیز نشده است و به زبان عامی با تکرار تاریخ موافق نیست همه چیز را در صیقل یافتگی روزافزون می بیند و خردورزی را عامل دوری از بدی ها و زشتی ها می شمارد و از آنجایی که پویش را در تمام ابعاد گیتی می بیند دایره مهربانی را هر آن وسیع تر و گسترده تر حس می کند . یکی از نقدهای رایج بر حکمت اردیسم بحث عدم قطعیت Indeterminacy است می گویند با رشد علوم انسانی و فاخر شدن بسیاری از بخش های آن نمی توان به قطعیت در یک بخش پرداخت حال آنکه مهربانی در حکمت اردیسم به عنوان یک قطعیت پذیرفته شده است و این رجعت به سنت است ! حال آنکه در سنت ما به فربگی مهربانی آنهم به عنوان "ریشه" و "گرانیگاه" گیتی مواجه نیستیم اگر هم مهربانی در دوره هایی مطرح بوده چیزی جز پوسته رنگ آمیزی شده توسط اندیشه های گوناگون نبوده است . پس از مهربانی در حکمت اردیسم که عنصر مسلط Dominant است . شادی بیشترین جایگاه را نصیب خود نموده ، حکیم ارد بزرگ می فرماید : (زندگی پیشکشی است برای شاد زیستن) . شادی در پنداشت حکیم ارد بزرگ رنگ و بوی اخلاقی دارد : (شادی کجاست ؟ جایی که همه ارزشمند هستند) . رقص و پایکوبی در اردیسم بد و پلید نیست پایکوبی بخشی از بازی انسان و گیتی معرفی می شود و موسیقی و پایکوبی ، بازی مویرگ های هوشمند گیتی در درون آدمی پنداشته می شود . حکیم ارد بزرگ خنده را صدا و پژواکی می داند که جهان فلسفه با همه عظمت خود تا کنون نتواننسته به درستی آنرا ترجمه و تفسیر کند . شادی در حکمت اردیسم در وهم و ایهام Ambiguity نیست حکیم در وصف شادی جملات شگفت انگیزی دارد جملاتی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان علوم انسانی تا کنون بی بدیل بوده اند : (( اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست . زندگی ، پیشکشی است برای شاد زیستن . جشن های بزرگ ، انگیزه افزایش باروری و پویایی آدمیان می باشد . کسی که شادی را پاک می کند ، روان آدمیان را به بند کشیده است . خنده در پس خود ، رازها در سینه دارد . خنده راستین زیباست و نوای زندگیست . شادی بدون داشتن آزادی ، آفریده نمی شود . آنکه نگاه و سخنش ، لبریز از شادیست ، در دوران سختی نیز ، ماهی های بزرگتری از آب می گیرد . خوشبخت آدمیست که پیمانه رندگی اش همواره لبریز از شادیست . )) شادی و جشن های بزرگ در حکمت اردیسم دلیلی برای رشد و باروری محسوب می شوند حکمت اردیسم شادی در خیال Fancy را به حرکتی همیشگی و عینی مبدل می سازد .شادی خیالی را خطایی عاطفی Affective Fallacy می شمارد و می خواهد شادی را بروز داده و با بازی و هارمونی گیتی همراه شود . شادی در حکمت اردیسم همچون رهایی از خویشتن Negative Capability است رهایی که مقصود نهایی خویش را نشان نمی دهد اما می تواند پرواز سرشت بشری برای همراهی با ریتم و ضرب آهنگ متناوب گیتی باشد . رقص آدمی را همچون بازی برگهای درختان و امواج دریا با ریتم باد و دمادم نفس های جاری موجودات و هوای فرح بخش زندگی می داند . جنبش اردیسم درس همراهی آدمی است با سرشت پاک طبیعی خود . جنبش اردیسم انسان را سلطان جابر و چپاولگر گیتی و هستی نمی شمارد و از آدمی می خواهد به جای جنگ با آن، بخشی از شادی و مهربانی کیهان باشد گیتی فراخی که باید ستایش شود و آن را دوست داشت و با نوای آن رقصید .... |
عکس های حکیم ارد بزرگ در نمایشگاه کتاب - 20 اردیبهشت 1392 Posted: 25 Aug 2007 02:26 AM PDT
کتاب ها بخشی از راز مهر ، گذشتگان برای آیندگان هستند . حکیم ارد بزرگ
|
Posted: 25 Aug 2007 02:21 AM PDT
Chokouh Omrani (Daghigh) Chokouh Omrani est née à kashan une ville historique d'Iran. Elle poursuit ses études primaires et secondaires dans sa ville natale. Ensuite elle continue ses études à l'Université de Téhéran dans la branche de traduction. Quelques années plus tard, elle commence à travailler au Ministère du Plan et du Budget et peu après, elle part pour la Suisse, à Genève, où elle obtient un diplôme de littérature française à l'Université de Genève. Ensuite, elle obtient également le certificat de formation pour l'encadrement des activités du temps libre de l'Institut d'Etudes Sociales. A Genève elle commence à travailler dans différentes organisations culturelles et actuellement elle est membre de plusieurs associations culturelles et artistiques. Depuis 5 ans, elle compose des poèmes et peu à peu traduit des poèmes de français en persan et vice- versa. Elle dirige actuellement le site internet appelé « La clé de la civilisation » à l'adresse: http://chokouh.tk
Sans doute, Orod le grand est le plus prééminent anxieux de l'Iran actuelle Ses réflexions ont été réunies dans un livre qui est appelé « Arman Namé » Le patriotisme et son attention particulière à l'humanité règne dans tous ses écrits Jus qu'à présent une dizaine de livres ont été écrit au sujet de ses opinions et ses pensées Il possède deux commentaires célèbres appelés « vieux continent » et la « grande galaxie de réflexion » Il a beaucoup d'adeptes dans les pays du Moyen Orient Parmi ses amis on peut nommer « Ahmad shah » et beaucoup de gens sont de l'avis qu'Ahmad shah dans les 5 dernières années de sa vie, grâce à des relations avec Orod soit devenu un combattant national Le moteur de recherche de Google montre qu'il est l'un le plus populaire génie vivant Iranien. Ses racines sont attribuées au « Saljooghian ». Ceux qui ont reproduit « shahname » et ont crée le calendrier solaire en face de calendrier lunaire Ses œuvres ont beaucoup de succès parmi ceux qui sont de langue persane
L'amour purifie les corps poussiéreux et accroit le développement. Orod le grand L'amour possède un grand pouvoir d'attirance et parfois les cœurs les plus durs ont envie d'y nager. Orod le grand Ne crois pas que ton compagnon t'aimera pour toujours. Depuis le jour où tu t'attaches à lui, prépare-toi de ne pas désespérer le jour ou il te quittera. Et si c'est le cas, ne perds pas l'espoir puisqu'un autre compagnon est sur le trajet. Orod le grand Aider les autres est un amour qui aide les prééminent à trouver le chemin de bonheur. Orod le grand
Un grand dirigeant n'oublie jamais son peuple nulle part dans le monde et le protège en permanence. Orod le grand Les dirigeants incapables n'ont pas peur de leur incapacité, ils ont peur de ne plus être dirigeant. Orod le grand Le peuple ne demande pas le rapport journalier de ses dirigeants. Il réclame le changement et l'amélioration de sa vie. Orod le grand Un dirigeant sage sait bien qu'aucune voix ne peut être étranglée en tuant. Orod le grand Les dirigeants ne sont pas seulement les répondants du présent, ils sont aussi les répondants du passé et du futur. Orod le grand
Les personnes âgées anxieuses, s'occupent des racines, ils ne s'occupent pas des branches. Orod le grand Les personnes âgées expérimentées, ne cherchent pas de prétextes pour communiquer avec les jeunes. Orod le grand
Celui qui sourit, offre la joie à tous. Orod le grand Le rire a beaucoup de secret au delà de soi. Orod le grand Le rire naturel est très beau, c'est la mélodie de la vie. Orod le grand
S&r squo;excuser à la suite d'une erreur est beau, même si ça vient de la part d'un enfant. Orod le grand Etre capable de dire la vérité, n'est pas difficile. Il suffit de retourner vers notre enfance. Orod le grand Il ne faut jamais imposer à un enfant sa profession du futur. Il faut lui apprendre à admirer les gens et à agir poliment envers eux. En ayant ces caractéristiques, il sera toujours le centre d'attention et vous serez heureux. Autrement, aucun métier ne peut donner de satisfaction ni à lui ni à vous. Orod le grand Un enfant qui accepte sa faute sans qu'on le lui demande, est en train d'expérimenter les premiers pas d'un héro. Orod le grand
Aujourd'hui, l'élection libre est la seule façon de continuer à diriger un pays. Orod le grand L'élection libre n'est pas contre les opinions du peuple. Orod le grand La politesse est le début de la sagesse. Orod le grand La politesse trouve ses racines dans l'histoire, on ne peut pas l'obtenir ni par la richesse ni par la connaissance. Orod le grand Soyez polie même si on se moquent de vous. Orod le grand Se mettre en accord avec l'univers, nous protégera de toutes sortes d'angoisses. Orod le grand L'univers est toujours en train de renaitre, et une évolution tranquille dans tous ses aspects est en train de se manifester. Orod le grand Je ne connais pas d'habit plus beau que les bonnes paroles. Orod le grand Une belle créature qui est consciente que sa beauté n'est pas durable, est un être adorable. Orod le grand Celui qui n'a pas vu la beauté de la sagesse, est tombé dans la beauté des individus et ainsi il s'est vidé de tout ce qu'il possédait. Orod le grand Notre terre nous offre tous les jours des milliers de belles fleurs, mais peu de gens voient la terre. Orod le grand Au lieu de critiquer la pluie, pense plutôt à ses bénéfices. Orod le grand La pluie est le battement de la vie. Orod le grand Si tu veux mettre quelqu'un en valeur, il faut le prendre comme ennemi. Orod le grand Un ennemi reste ton ennemi, ne tombe pas dans le piège de ses flatteries. Orod le grand Les politiciens sont des gens malhonnêtes. ils profitent des inquiétudes universelles et se considèrent comme des sauveurs du peuple. Orod le grand Les politiciens sont des répondants ! Mais seulement à des questions qui les intéressent. Orod le grand Le plus grand secret caché des politiciens, c'est de suivre les réflexions du peuple. Orod le grand Les efforts politiques pour les jeunes sont considérés come un étang mortel. Orod le grand
Celui qui offre ne perd pas, il est toujours en train de gagner. Orod le grand Les généreux sont les dirigeant sans couronne du peuple. Orod le grand Pour arriver au sommet de la générosité vous devez surmonter votre cupidité et votre égoïsme. Orod le grand L'Amour patriotique ressemble à l'amour d'un enfant pour sa mère. Orod le grand La patriotisme et le libéralisme soignent de nombreux troubles. Orod le grand Il faut demander la valeur de la patrie à celui qui a voyagé. Orod le grand Ceux qui quittent leur patrie pour s'épanouir, vont se rendre compte qu'ils ont perdu un grand trésor : leur patrie. Orod le grand Les admirateurs de leur patrie sont les femmes et les hommes délivrés. Orod le grand La clé des grands secrets ne se trouve pas dans des lieux peu profonds. Orod le grand Plus nous sommes ambitieux, moins nous rencontrons des secrets. Orod le grand Communiquez peu avec les gens qui vous demandent de ne pas transmettre aux autres ce qu'ils vous ont raconté. Orod le grand Toutes les paroles ne sont pas secrètes, si vous considérez une parole come secrète, n'en parlez pas aux autres et si vous en parlez, ne dites pas qu'il ne faut pas en parler! parce que vous–mêmes vous n'avez pas su garder le secret. Orod le grand Si les couples ne racontent pas aux autres les secrets de leur vie, c'est peu probable qu'ils se séparent. Orod le grand Le silence, a beaucoup de cri dans son cœur. Orod le grand L'affection et l'admiration soignent toutes les peines. Orod le grand L'égoïste n'est pas capable d'admirer et d'aimer, il est trop seul. Orod le grand Les contrats que nous avons acceptés en réfléchissant, sont les contrats les plus solides. Orod le grand Les contrats ne se font pas avec les mains et les papiers, ils se font avec les yeux. Orod le grand Les contrats cassés ressemblent à un étang. Il faut les éviter. Orod le grand Quelle beauté ! Ceux qui ont le sourire sur les lèvres. Orod le grand Celui qui sourit, offre la joie à tous. Orod le grand Au delà du rire il ya bien des secrets. Orod le grand Le rire naturel est beau, c'est la mélodie de la vie. Orod le grand La solitude est bénéfique lorsqu'elle est accompagnée de recherche de connaissance et de sagesse. Orod le grand C'est en étant seul que tu pourras te connaître toi-même et les autres. Orod le grand La solitude est précieuse pour les jeunes et ennuyeuse pour les personnes âgées. Orod le grand La médisance conduit au déshonneu. Orod le grand Celui qui médit se met en bas. Orod le grand Il faut éviter les médisants afin que leur saleté intérieure ne vous détruise pas. Orod le grand Peut être à court terme les médisants arrivent à leur but mais à long terme ils seront déshonorés. Orod le grand Le regret est le premier pas pour s'excuser. Orod le grand Le peuple doit s'excuser même pour une erreur non commise, alors que les politiciens se montrent innocents et ne s'excusent jamais. Orod le grand Celui qui ne sait pas s'excuser, ne mérite pas d'être notre ami. Orod le grand Au-delà des regrets on peut trouver de nouveaux chemins pour sauver. Orod le grand Lorsque le regret ne nous conduit pas au chemin droit, il n'a aucune valeur. Orod le grand Il faut seulement pardonner à celui qui reconnait son erreur et en parle. Orod le grand Les gens célèbres ont d'abord renoncé à leur nom. Orod le grand Les célèbres éternels sont ceux qui possèdent une bonne nature et un cœur plein d'amour. Orod le grand Le célèbre du passé est le guide du temps, sa nature est identique à celle du peuple et non avec celle du dirigeant. Orod le grand L'alliance vient à la suite de la solitude, prend la valeur et multiplie la capacité. Il faut donc féliciter n'importe quelle alliance pure. Orod le grand L'alliance pure est une alliance éternelle. Orod le grand Faisons notre alliance plus forte en nous rappelant notre bonne nature. Orod le grand Notre alliance n'est pas uniquement avec les vivants. Nous avons tous des liens éternels avec nos ancêtres. Orod le grand Le soldat peureux, met en danger sa vie et celle des autres soldats. Orod le grand Quelle pitié pour les gens dont le héro est peureux. Orod le grand Pour la peur de la nuit, prends avec toi le vent doux de la sagesse. Orod le grand Les sages se moquent de la peur. Orod le grand La peur peut apporter le développement, mais ce développement n'a pas la capacité de calmer l'esprit de l'home. La parole des sages rend les cœurs paisible. Orod le grand Le regard des savants va à la racine et les autres voient uniquement les façades. Orod le grand Notre regard intérieur et extérieur commence par nous-mêmes et finit par nous-mêmes. Orod le grand Notre intérieur avec tous ses détails, n'est pas invisible pour les savants . Orod le grand Le regarde des terrestres est vide des lumières célestes. Orod le grand La révolution n'est pas un prétexte pour une autre révolution. Orod le grand On peut pardonner aux gens mais il faut savoir que c'est une leçon pour les individus et non pour les pays. Le silence en face de la barbarie de l'ennemie n'est pas acceptable. Orod le grand L'ignorance d'un individu dans le passé ne veut pas dire de se venger de sa famille. Orod le grand Le séducteur n'aura aucun appui, la dernière leçon qu'il apprendra c'est la solitude. Orod le grand Aucun de nous, ne possède tout, nous avons donc besoin les uns des autres. Pour satisfaire nos besoins, nous devons agir poliment. Orod le grand Ce n'est jamais tard pour commencer, il suffit de se dire que cette fois je finis le travail inachevé. Orod le grand Personne ne peut nous empêcher de progresser. Orod le grand On ne peut résister en face des gens de nature pure. Orod le grand |
Posted: 25 Aug 2007 02:19 AM PDT مجسمه حکیم ارد بزرگ - ساخته عقیل اصلی چوکانلو مجسمه زیبای حکیم ارد بزرگ توسط هنرمند پیکرتراش شیروانی "عقیل اصلی" ساخته شد . عقیل اصلی چوکانلو پیش از این مجسمه ی به ارتفاع 3 متر برای میدان "جعفرقلی زنگلی" شهر شیروان ساخته است . از طرف خود و همه دوستداران حکیم بزرگ برای این هنرمند گرامی آرزوی موفقیت های بسیار می کنیم .
|
Posted: 25 Aug 2007 02:18 AM PDT یکی از پرسش های همیشگی شش سال گذشته خوانندگان سایتم سئوال در مورد خانواده و نیاکان حکیم ارد بزرگ بود . امروز به مطلبی در این مورد برخوردم که تقدیم شما عاشقان اندیشه های حکبم بزرگ می کنم : تصویری از اجداد حکیم ارد بزرگ پدر پدر پدر بزرگ : بابا شرکاء - در شهر شیروان خراسان شمالی پدر پدر بزرگ : جعفر شرکاء پدر بزرگ : بابا شرکاء پدر بزرگ - مادری : غلامحسین جاهد طبسی - در شهر شیراز و از ایل قشقایی پدر : محمد تقی شرکاء مادر : فاطمه جاهد طبسی پدر و مادر حکیم در شهر مشهد ازدواج نموده و تا پایان عمر با فرزندانشان در محله عشرت آباد این شهر زندگی کردند . آرامگاه پدر و مادر حکیم در خواجه ربیع مشهد می باشد . لازم به ذکر است حکیم زاده شهر مشهد بوده و دومین فرزند خانواده می باشند . حکیم ارد بزرگ هم اکنون در قید حیات بوده و در شهر کرج مرکز استان البرز زندگی می کنند. برادران حکیم : مرتضی شرکا مصطفی شرکا مجید شرکا خواهران حکیم : فروغ شرکا ملیحه شرکا الهه شرکا تنها فرزند حکیم : غزاله شرکا مجسمه و تندیس حکیم ارد بزرگ - ساخته عقیل اصلی چوکانلو در شهر شیروان حکیم ارد بزرگ در مورد خود در کتاب سرخ می نویسد : اُرُد ، یک ایرانی است ، نام شناسنامه ایی او مجتبی شرکاء می باشد . در نیمه شبی پر برف ، از ماه دی ، در شهر مشهد زاده شد ، او دومین فرزند خانواده است ، پدرش محمد تقی شرکاء ، فرزند بابا ، از شهر شیروان در خراسان شمالی است ، او مردی بسیار نیک و مهربان بود و تا آخرین زمان زندگی ، دل به کانون گرم خانواده داشت . مادر اُرُد ، فاطمه جاهد طبسی از ایل قشقایی شیراز است ، او زنی دانش آموخته و دلسوز بود که همه عمر برای رشد فرزندان دلبندش کوشش نموده و رنج ها کشید . اُرُد سه برادر به نام های مرتضی ، مصطفی و مجید ، و سه خواهر به نام های فروغ ، ملیحه و الهه دارد . نام تنها فرزند اُرد غزاله می باشد . |
You are subscribed to email updates from حکیم ارد بزرگ + کتاب سرخ To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
نظرات
ارسال یک نظر